Przedszkole Miejskie nr 15 w Kutnie

Tego się uczymy

Założenia dydaktyczno-wychowawcze na październik 2018 r.

Tematyka kompleksowa:

1. Jesień daje nam owoce
2. Jesień daje nam warzywa.
3. Jesienią w parku.
4. Jesienią w lesie.
5. Przygotowania do zimy.

Cele (dziecko):

- nazywa aktualną porę roku, poznaje zmiany zachodzące w przyrodzie jesienią – w parku, w lesie, w gospodarstwie domowym
- zaczyna orientować się w zasadach właściwego odżywiania się: poznaje zdrowe produkty: warzywa, owoce,
- wypowiada się na temat różnych zapasów i przetworów
- nazywa jesienne prace w polu
- prawidłowo buduje zdania wykorzystuje warzywa do wielu ćwiczeń poprzez wielozmysłowe odczucia
- rozpoznaje i nazywa warzywa, wie, jakie prace potrzeba wykonać w ogrodzie jesienią
- posługuje się nazwami drzew, krzewów, zwierząt rozpoznaje liście, owoce (kasztan, dąb, jarzębina)
- rozpoznaje i nazywa gatunki drzew i zwierząt występujących w lesie
- nazywa grzyby oraz rozpoznaje grzyby trujące i jadalne
- posługuje się różnymi technikami plastycznymi
- okazuje ruchem, gestem rytm i słowa piosenki
- nazywa kolejne liczebniki
- używa liczebników głównych i porządkowych, porównuje liczebność dwóch zbiorów, posługuje się pojęciami: mniej, więcej, tyle samo
- doskonali liczenie, posługuje się liczebnikami porządkowymi 1–6, rozumie określenia: większa, mniejsza, najmniejsza,
- bada właściwości przedmiotów sprawdzając, które toną, a które unoszą się na wodzie
- przelicza przedmioty, kontynuuje rozpoczęty rytm dwu- trzyelementowy
- bezpiecznie bawi się na powietrzu
- dba o porządek w swoim otoczeniu
- odbiera otaczający nas świat poprzez różne zmysły
- klasyfikuje według jednej lub więcej cech
- rozróżnia i nazywa podstawowe figury geometryczne
- rozwija umiejętność składania obrazków z części
- porządkuje zdarzenia w historyjce obrazkowej
- uważnie słucha utworów literackich
- kształtuje umiejętność całościowego czytania wyrazów: las, cebula
- dokonuje analizy i syntezy słuchowej wyrazów
- rozwija zainteresowania pracą weterynarza, leśniczego
- wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.

Wierszyk do nauki: „W spiżarni”

W spiżarni na półkach zapasów bez liku.
Są dżemy, kompoty, złoty miód w słoiku.
I cebula w wiankach, i grzyby suszone,
Są główki kapusty, ogórki kiszone.
A gdy będzie w zimie tęgi mróz na dworze,
Zapachnie nam lato, gdy słoik otworzę.

Piosenka: Dary jesieni
sł. i muz. Joanna Bernat"Bo w przedszkolu"

1. Za domem w ogrodzie dojrzały warzywa.
    Wzięła Zosia koszyk i warzywa zrywa (2x)

Ref. Cebulę i pory, kapustę, kalafiory
        Marchew i selery i pietruszki cztery.

2. Poszła więc do sadu, co się złotem mienił,
    by dary pozbierać od Pani Jesieni (2x)

Ref. Tu śliwka, tu gruszka, tam słodkie są jabłuszka,
        a pod płotem stoi malin pełen słoik.

Piosenka: "Kasztanki"
sł. Janina Osińska, muz. Łucja Drege – Schielowa

1. Wiatr pogłaskał stary kasztan po złotej czuprynie,
    A w ogródku już kasztanki skaczą po ścieżynie.

Ref. Kto się z nami bawić chce w kasztankową grę?
        Kto się z nami bawić chce w kasztankową grę?

2. Jeden w prawo, drugi w lewo, trzeci skoczył boczkiem,
    Ten malutki, okrąglutki w trawie błyska oczkiem.

Ref. Kto się z nami ....

3. A ten piąty, a ten szósty, kasztanek łaciaty
    Zamiast dzieciom do kieszonki – skoczył między kwiaty.

Ref. Kto się z nami ...