Przedszkole Miejskie nr 15 w Kutnie

Tego się uczymy

Założenia dydaktyczno-wychowawcze na październik 2018 r.

  • Tematyka kompleksowa

    1. Jesień daje nam owoce.
    2. Jesień daje nam warzywa.
    3. Dary jesieni.
    4. Grzyby.
    5. Deszczowa pogoda.

  • Cele (dziecko):

    - wzbogacenie słownictwa o nowe nazwy drzew owocowych: jabłoń, grusza, śliwa;
    - poznanie znaczenia jedzenia owoców i warzyw dla zdrowia;
    - wzbogacenie słownictwa o nazwy drzew liściastych: dąb, kasztanowiec, jarząb oraz poznanie ich owoców;
    - poznanie zasad bezpiecznego zachowania się w lesie;
    - poszerzenie wiedzy przyrodniczej na temat zwierząt, roślin leśnych;
    - wzbogacenie słownictwa związanego z budową grzyba: kapelusz, nóżka;
    - wzbogacenie słownictwa o wyrazy określające wiatr i deszcz;
    - wdrażanie do rozumienia określeń: pień, gałęzie, liście, żołądź kasztan, korale jarzębiny, rząd, szereg, długi, krótki, taki sam;
    - rozumienie znaczenia kolorów chmur (zapowiedź pogody);
    - doskonalenie umiejętności posługiwania się pojęciami dotyczącymi położenia przedmiotów w przestrzeni: przed,w, obok, za, wysoko, nisko, wyżej, niżej, najwyżej, najniżej;
    - kształtowania umiejętności różnicowania kształtów: podłużne, okrągłe;
    - doskonalenie umiejętności liczenia, kształtowanie pojęcia liczb, porównywanie liczebności zbiorów i tworzenie zbiorów równolicznych;
    - kształtowanie umiejętności porządkowania zdarzeń w czasie z użyciem określeń czasowych: na początku, później, na koniec;
    - doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej, kształtowanie umiejętności odwzorowywania układu o powtarzającym się rytmie;
    - wdrażanie do posługiwania się pojęciami: duży- mały, długi- krótki, gruby- cienki, mniej, więcej, równo czyli tyle samo, borowik, las, grzyby marynowane i suszone, grzyby jadalne, grzyby trujące;
    - poznanie wieloznaczności wyrazu kurka;
    - kształtowanie umiejętności posługiwania się liczebnikami porządkowymi;
    - kształcenie umiejętności układania elementów w szeregu, dobierania w pary;
    - utrwalanie nazw i kolorów owoców i warzyw;
    - wdrażanie do posługiwania się pojęciami określającymi smak: kwaśne, niekwaśne;
    - poznanie jadalnych części roślin: łodyga, korzeń, liść;
    - usprawnianie narządów artykulacyjnych;
    - rozwijanie umiejętności lepienia z różnych mas plastycznych;
    - rozwijanie poczucia rytmu u dziecka;
    - rozwijanie wydolności oddechowej, wdrażanie do nabierania powietrza nosem i wypuszczania ustami, regulowanie siły i długości wydechu.

  • Wierszyk: „Uwaga! Uwaga! Mamy piękny stragan!”

  • Uwaga! Uwaga! Mamy piękny stragan!
    A na tym straganie- wszystko się dostanie!
    To z ogrodu plony.
    Jest groszek zielony!
    Pietruszka, marchewka! (…)
    (…) Cebule jak kule!
    Selery i pory!
    Marchew, pomidory! (…)
    (…) Heeej, chłopcy, dziewczynki!
    Jedzcie witaminki!

    Piosenka: „Grzybki”

  • 1.Kiedy w lesie pani Jesień
    chodzi w dal po dróżkach,
    małe grzybki rosną sobie
    na grzybowych nóżkach.
    Ref.: Kapelusik każdy ma.
    Tralala! Tralalala!
    W chowanego z nimi gra.
    Tralalalala!
    2. Już Monika do koszyka
    smaczne grzybki wkłada.
    Muchomory zostawiła,
    bo się ich nie jada.
    Ref.: Ma w koszyczku grzybki dwa.
    Tralala! Tralala!
    Braciszkowi jeden da.
    Tralalalala!