Przedszkole Miejskie nr 15 w Kutnie

Tego się uczymy

Założenia pracy dydaktyczno – wychowawczej na miesiąc czerwiec 2018 r.

Tematyka kompleksowa:

1. Dzieci mają swoje święto.
2. Książki, książeczki.
3. Już lato.
4. Wyjeżdżamy na wakacje.

Cele (dziecko):

- zna zwyczaj obchodzenia Dnia Dziecka, dostrzega różnice w wyglądzie ludzi rożnych narodowości;
- rozumie, czym są prawa i obowiązki, wie, że dzieci mają swoje prawa, zna podstawowe prawa dziecka;
- rozumie, że każdy ma prawo do ulubionych potraw, zabaw i rzeczy;
- posługuje się określeniami: Polak, Japończyk, Inuita, Afrykanin;
- klasyfikuje elementy według kształtu (trójkątne, okrągłe, kwadratowe, prostokątne);
- posługuje się określeniami wielkościowymi: duży, mały, mniejszy, wysoki, niski, wąski, węższy;
- liczy i porównuje liczebności zbiorów, rozwija umiejętność zamalowywania całej powierzchni kartki;
- tworzy według wzoru układankę z patyczków, odzwierciedla swoje marzenia w formie plastycznej;
- wykonuje improwizacje głosowe i ruchowe, gra na instrumentach perkusyjnych: trójkącie, bębenku;
- wie, gdzie kupuje się książki, zna rolę sprzedawcy w księgarni;
- zna budowę książki: okładka, strona tytułowa, ilustracja, tekst;
- rozumie potrzebę dbania o książki, zna zasady dotyczące korzystania z książek;
- dokonuje próby wyłonienia morału – nie wolno się lenić, praca musi być wykonana solidnie;
- opowiada treść utworu literackiego własnymi słowami z użyciem charakterystycznych zwrotów;
- rozwija zainteresowanie książką jako źródłem wiedzy;
- rozpoznaje bohaterów znanych bajek i podaje imiona tych postaci, rozumie wyrazy: tytuł, ilustrator, grafik, zakładka;
- posługuje się imionami bajkowych postaci – podaje tytuł bajki, z której pochodzą, poznaje polskie środki płatnicze;
- zna sens kupna, sprzedaży i płacenia, zna piosenkę „Wakacje” i ją śpiewa;
- rozwija słuch fonematyczny przez dopowiadanie rymów;
- rozpoznaje na obrazkach polskie krajobrazy: morze, góry, jeziora, wieś i podaje ich nazwy;
- wie, jak aktywnie spędzać czas: nad morzem, w górach, nad jeziorem i w lesie;
- zna zasady bezpiecznego korzystania z kąpieli słonecznych i wodnych oraz zachowania się w lesie, w polu, na wycieczce;
- odczytuje treść obrazka – opowiada, co się na nim dzieje;buduje wypowiedź wielozdaniową;
- posługuje się wyrazami: morze, góry, jezioro, las; rozumie słowa: hale, Giewont, szarotka, kozica;
- posługuje się nazwami pojazdów i określa, gdzie się poruszają – ziemia, powietrze, woda;
- grupuje obrazki przedstawiające przedmioty potrzebne nad morzem, w górach, nad jeziorem, w lesie;
- rozwiązuje zadania z treścią wymagające dodawania i odejmowania;
- porównuje pojemności naczyń przy użyciu wspólnej miary;
- posługuje się określeniami: tyle samo, mniej, więcej, za mało – trzeba dolać, za dużo – trzeba odlać;
- kreśli koło, linie proste i faliste; umiejętnie posługuje się kredą; wyodrębnia pierwszy, drugi i trzeci plan obrazka;
- śpiewa piosenki poznane w ciągu roku;
- doskonali spostrzegawczość słuchową – rozpoznaje dźwięki, które można usłyszeć nad morzem, w górach, nad jeziorem, w lesie;

Wierszyk: „Lato” autor Magdalena Frączczak

Przyszło do nas lato ciepłe i pachnące,
będziemy się bawić na zielonej łące.
Pogramy w piłeczkę albo w chowanego,
odwiedzimy na wsi dziadka kochanego.

Pojedziemy w góry, by szlaki zdobywać,
a potem nad morze troszeczkę popływać.
Odkryjemy miejsca dotąd nam nieznane,
dobrze, że już przyszło lato ukochane.

Piosenka: „Wakacje”  sł. Ewa Stadtmuller
                                    muz. Liliana Widlarz

1. Już słonecznik złocisty twarz obraca za słonkiem,
    a niejeden nochalek przypomina biedronkę.

Ref.: Jak ja kocham wakacje, niechaj pachną akacje,
         wiwat letnia przygoda, i słoneczko, i woda! 2x

2. Morska fala ogromnie lubi bawić się w berka.
    Moje ślady połknęła i na nogi już zerka.

Ref.: Jak ja kocham wakacje... 2x

3. Letnie dni są gorące, lecz chłodniejsze są noce,
    więc nas niebo gwiazdami tak okrywa jak kocem.

Ref.: Jak ja kocham wakacje... 2x

4. Kiedy płynę żaglówką po jeziorze z mym tatą,
    marzę sobie po cichu, aby było wciąż lato.

Ref.: Jak ja kocham wakacje… 2x

Piosenka: „Bajkowe bajanie”  sł. Agnieszka Galica
                                                  muz. Tadeusz Pabisiak

Ref.: Idzie bajka na paluszkach
         Skrzypią jej sandałki.
         Będzie bajać, opowiadać koszałki-opałki.
         (Skrzypu, skrzyp, baju, baj
         Koszałki-opałki) 2x

1.O złotej kuli w studni schowanej,
   O żabim królu zaczarowanym,
   O dziwnej chatce na kurzej nóżce,
   O królewiczu i wróżce.

Ref.: Idzie bajka...

2.Jak zła macocha lustra pytała,
    Czy jest piękniejsza niż Śnieżka mała
    Kto odziedziczy złota koronę?
    Kto ma Kopciuszka za żonę?

Ref.: Idzie bajka....

 Tematyka kompleksowa z języka angielskiego:

- tydzień I – Children’s Day
- tydzień II – Children’s Day - rozszerzenie
- tydzień III – Pirate Tom – Tom piratem
- tydzień IV – Pirate Tom - rozszerzenie
- tydzień V - Summer